جراحی شکم و لیپوساکشن

جراحی شکم و لیپوساکشن


جراحی شکم و لیپوساکشن


روشهای مختلف جراحی کوچک کردن شکم 

 

سه روش رایج درمانی:

  • عمل جراحی پلاستیک شکم (ابدومینوپلاستی یا تامی تاک )
  • لیپوساکشن ( خارج کردن چربی زیر پوستی )
  •  ترکیب این دو روشجراحی ابدومینوپلاستی
    در عمل جراحی ابدومینوپلاسی در قسمت تحتانی شکم برشی (مثل برش سزارین ولی طویل تر از آن) روی پوست شکم ایجاد می شود و تمام پوست و چربی جدار شکم در پایین ناف برداشته شده و ناف طبیعی بیمار حفظ می شود تا بعد از عمل  از سوراخ جدیدی در پوست خارج شود و بعد پوست باقی مانده شکم در بالای ناف تا حدودی از عضلات جدار شکم جدا می شود تا اجازه دهد که پوست باقی مانده را بتوانیم به اندازه کافی بکشیم تا بتوانیم آن را به لبه پایینی برش شکم وصل کنیم.در طی این عمل اگر عضلات جدار شکم بخصوص در خط وسط در بالا و پایین ناف شل شده باشد قابل ترمیم است تا هم برآمدگی جدار شکم کم شودوشکم صاف تر شود و هم خط کمر باریک تر شود.شل شدن پایین ناف بیشتر در خانم هایی اتفاق می افتد که یک یا چند بار حامله شده اند.  بزرگی و بر آمدگی شکم فقط به دلیل  شل بودن جدار شکم نیست و تجمع زیاد چربی در داخل شکم در اطراف احشاء شکمی در افراد چاق (که تنها راه درمان آن کاهش وزن است) و تجمع چربی زیر پوست شکم در این افراد از علل دیگرآن می باشد.با لیپوساکشن  میتوان چربی زیر پوستی شکم را کم کرد و با توجه بهه اینکه با لیپوساکشن در حین عمل فقط چند لیتر (حداکثر ۶-۴)چربی خارج می شود. پس اگر افراد انتظار بالایی از نتیجه این عمل دارند و میخواهند شکم آنها صاف وگود شود در ابتدا بایدد با  کاهش وزن به وزن طبیعی نزدیکتر شوند و چربی داخل شکم و زیر پوستی را به حداقل برسانند . در این عمل تماما از بخیه های قابل جذب استفاده شده وبه طریق پلاستیک دوخته می شود . درابدومینوپلاسی با تکنیکهای خاصی ناف به محل جدیدش دوخته می شود طوری که بعد از عمل اندازه آن طبیعی شده کمی در گودی قرار می گیرد ومحل بخیه ها مشخص نمی شود.

 

لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز

در این روش مقدای از سرم حاوی محلول تاموسنت در داخل چربی های زیر پوست تزریق می شود وبعد مایع و چربی را با ایجاد سوراخهای کوچک در پوست با استفاده از لوله های مخصوص خارج میکنیم. مقدار تزریق این مایع بر اساس وزن افراد و وضعیت سلامتی او برای هر کسی تفاوت داردو مقدار چربی که  خارج شده است به مقدار مایع تزریق شده بستگی دارد. در افراد با چربی ضخیم دور شکم و پهلو ممکن است بیشتر از یک جلسه نیاز باشد زیرا در یک جلسه چند لیتر بیشتر نمی توان چربی خارج کرد.این روش برای افرادی مناسب است که شکم آنها چاق است ولی پوست اضافه و افتادگی شکم ندارند و یا در حد جزئی است و کیفیت پوست آنها خوب است وترک پوست کمی دارند.اینها اکثرا خانمهای جوانی هستند که حاملگی نداشته اند و یا آقایانی که از چاقی شکم و پهلو رنج می برند. همچنین افرادی که تمایلی به جراحی وسیع ندارند و اصلاح افتادگی شکم برایشان اهمیتی ندارد وفقط  قصد رفع چاقی شکم خود را دارند از این روش می توانندد استفاده کنند.برای جمع شدن پوست از لیزرلیپولیز استفاده می شود.

 

ترکیب این دو روش

برای  افرادی که چاقی موضعی در بالای شکم و پهلوها دارند و هم قسمت پایین شکمشان افتاده است با ترکیب دو روش بالا میتوان به نتیجه دلخواه برسند.در این روش ابتدا چربی های موضعی اضافی نواحی گفته شده با ساکشن خارج می شود در این روش از لیزر لیپولیزر استفاده نمی شود زیرا باعث سیاهی پوست می شود. تمام پوست اضافه و آویزان قسمت زیر شکم برداشته می شود.. بعد از ترمیم جدار شل شده شکم و دوختن ناف به محل جدیدش لبه بالایی برش به برش تحتانی وصل و دوخته می شود. اگر فردی سیگار مصرف میکند و یا خیلی چاق است انجام همزمان این دوو روش میتواند باعث شود خونرسانی به لبه های زخم دچار اختلال شده و گاهی باعث  نکروز (سیاه شدگی) لبه های زخم  شود. در این اشخاص میتوان ابتدا در یک یا چند جلسه چاقی موضعی را با لیپوساکشن از بین برد و سپس افتادگی و چروک شکم را با جراحی اصلاح کرد و بر عکس .بیشتر افراد دچار چاقی و افتادگی ناحیه پوبیس ( زیر شکم وبالای ناحیه تناسلی) هستند که در این عملل باعث اصلاح آن می شود.

مینی ابدومینوپلاستی

گاهی افراد کمی پوست اضافه و آویزان در قسمت پایین شکم خود دارد و بالای  ناف آنها پوست شکم قوام خوبی دارد و شکم صاف وکشیده است. در این موارد برداشتن آن قسمت اضافی پوست در زیر شکم کافی است و نتایج خوبی از نظر زیبایی بدست می آید.در این جراحی برش روی پوست دور ناف ایجاد نمی شود و اگر نیازباشد که محل قرار گرفتن ناف به طور مختصری جا به جا شود این کار از داخل برش شکم انجام می گیرد به همین دلیل اسکاری روی ناف ایجاد نمی شود . بعضی از افراد در این گروه قراردارند وبیشتر مراجعین دچار مشکلات پیچیده تری هستند و برای آنها ابدومینوپلاستی کامل نیاز هست. همزمان با مینی ابدومینوپلاستی افتادگی  مختصر در جدار شکم را میتوان ترمیم کرد وبرای رفع  چاقی موضعی دور شکم  می توان از لیپوساکشن یا لیزرلیپولیز استفاده کرد.