بهبودی و مراقبتهای پس از عمل بلفاروپلاستی

بهبودی و مراقبتهای پس از عمل بلفاروپلاستی


بهبودی و مراقبتهای پس از عمل بلفاروپلاستی

جراحی پلک

پس از عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک باید دوره بهبودی را پشت سر بگذارید. آگاهی از این که پس از عمل بلفاروپلاستی چه اتفاقی می افتد و چه انتظاری باید داشته باشید به شما کمک میکند به بهترین شکل این دوره را تحمل کنید. در اینجا با مراقبتهای پس از عمل و آن چه در این مدت بر شما میگذرد، بیشتر آشنا میشوید.

آنچه پس از عمل بلفاروپلاستی باید انتظار داشته باشید

بیمارانی که جراحی پلک چشم انجام میدهند ممکن است پس از عمل یک شب در بیمارستان بمانند و یا جراحی شان سرپایی بوده و زود مرخص شوند. جراح در این باره باید تصمیم بگیرد.

پس از عمل باید انتظار قرمزی و تورم در اطراف محل برش جراحی را داشته باشید. چشمها ممکن است به شدت آبریزش داشته باشند. هر گونه خشکی که در ناحیه چشم اتفاق بیفتد را میتوان با پمادی که توسط پزشک تجویز میشود آرام کرد. با این حال ممکن است تاری دید موقتی در اثر مصرف پماد داشته باشید. به طور کلی تاری دید موقتی یکی از شایعترین عوارض بلفاروپلاستی است. همچنین تا مدتی پس از عمل ممکن است به نور حساس شوید.

مراقبتهای پس از جراحی پلک

پس از جراحی پلک بالا و پایین معمولا در پلک چشم احساس سفتی و تنگی همراه با درد را تجربه میکنید. این وضعیت را میتوان با داروهای مسکن برطرف کرد. چند روز اول پس از جراحی برای لغزان نگه داشتن ناحیه درمان باید از کرم هایی که دکتر تجویز کرده است استفاده کنید. همچنین میتوانید مقداری یخ داخل دستمال یا حوله ای بپیچید و روی چشمها بگذارید تا تورم کاهش یابد. قطره چشم نیز برای کمک به مرطوب نگه داشتن چشم ممکن است لازم باشد.

در هفته اول پس از جراحی باید از هر گونه فعالیتی که ممکن است چشم را خشک کند از جمله مطالعه، تماشای تلویزیون، استفاده از لنز و کار با کامپیوتر پرهیز کنید. در چند روز اول پس از عمل هنگام خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهید تا تورم و کبودی تان کاهش یابد. پزشک بین دو تا هفت روز پس از عمل بخیه ها را میکشد. ممکن است بیمار از روز دهم بتواند فعالیتهای روزمره خود را از سر بگیرد.

چند هفته اول پس از جراحی استفاده از عینک آفتابی تیره برای محافظت از چشم در مقابل تحریک ناشی از آفتاب و باد توصیه میشود. چند هفته اول بیمار ممکن است متوجه شود چشمانش زود خسته میشوند، در این دوران خواب و استراحت زیاد توصیه میشود.

در سه تا چهار هفته اول پس از جراحی هر فعالیتی که گردش خون به چشمها را افزایش میدهد باید پرهیز شود از جمله خم شدن، بلند کردن اجسام، ورزش و حتی گریه کردن. به بیمار گفته میشود از چه زمانی میتواند فعالیتهای ورزشی یا فیزیکی خود را از سر بگیرد.

بهبودی و مراقبتهای پس از عمل بلفاروپلاستی

بهبودی پس از عمل چقدر طول میکشد؟

بهبودی عمل بلفاروپلاستی چند هفته معمولا طول میکشد. ظرف دو روز تا یک هفته بخیه ها کشیده میشوند. در هفته اول باید چشمها خیلی استراحت داشته باشند.

فرایند بهبودی در برخی افراد طولانی تر شده و ممکن است بیمار ناراحت و افسرده شود به خصوص در مراحل اولیه که صورت او هنوز متورم و کبود است. اما پس از چند هفته بیشتر بیماران متوجه تغییر چهره شان میشوند و از نتایج عمل خوشحال خواهند بود.