جراحی صورت

جراحی صورت


جراحی صورت


جراحی پلاستیک چیست؟

بیشتر افراد تصور می کنند که جراحی پلاستیک فقط مختص به علاقه مندان به گونه های پروتز شده و بینی های سر بالا است و معمولا جراحی پلاستیک به عنوان یک جراحی لوکس شناخته شده است اما این عمل نقش به سزایی در بازگرداندن بسیاری از انسان ها به روال عادی زندگی دارد؛ به طور مثال افرادی که در اثر سوانح رانندگی یا دیگر حوادث آسیب دیده اند می توانند با ترمیم بافت آسیب دیده  به زندگی خود  بر گردند اما  امروزه شاهدی هستیم که خیلی ها حاضرند قسمت قابل توجهی از درآمدشان را برای تجربه ای در اتاق جراحی پلاستیک بپردازند تا ظاهرشان راا عوض کنند.

در طول زمان با بالا رفتن سن، اثرات جاذبه زمین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و استرس های زندگی اثراتی روی  پوست صورتتان می گذارد و به وضوح قابل مشاهده می شوند. از مشخصه های آن می توان، چین و چروک های عمیق بین بینی و دهان، غبغب کشیده و شل، ذخیره شدن چربی و چین و چروک های اضافی در اطراف گردن را نیز نام برد.

عمل زیبایی صورت

نام علمی جراحی زیبایی صورت  rhytidectomy است، که قادر به جلوگیری از فرایند پیر شدن نیست بلکه تنها زمان را به عقب بر می گرداند.این عمل با برداشتن چربی های اضافه، محکم کردن ماهیچه های زیرپوستی، و برداشتن پوست اضافی صورت و گردن می تواند آثار پیری را از چهره شما بزداید. این جراحی زیبایی هم می تواند به تنهایی وهم اینکه همراه با جراحی هایی زیبایی دیگر نظیر کشیدن پوست پیشانی، جراحی پلک، و یا بینینیز انجام شود.

 

این عمل مناسب چه افرادی است؟

بهترین افرادیبرای انجام این عمل زیبایی، خانم ها و آقایونی هستند که صورت و گردن آنها با گذشت زمان شروع  به شل شدن می کند؛ پوست این افراد باید همچنان خاصیت انعطاف پذیری خود را داشته باشد در غیر اینصورت جراحی قدری مشکل می شود، همچنین فرم بینی بیماران باید محکم بوده و حالت اولیه خود را از دست نداده باشد. بیشتر افرادی که برای انجام  این  جراحی  مراجعه می کنند بین ۴۰ تا ۶۰ سال دارند. البته باید بدانید که این جراحی می تواند با موفقیت بر روی افراد ۷۰ تا ۸۰ ساله نیز انجام پذیرد.

این جراحی جوانی  و شادابی را به شما هدیه می کند و بعد از عمل، اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت. البته نباید انتظار داشته باشید که  چهره شما به طور کامل تغییر پیدا کند و دوباره همان انرژی و سلامت زمان جوانی به شما باز گردد.قبل از اینکه تصمیم به انجام این جراحی زیبایی بگیرید، انتظارات خود را از جراحی تعیین کنید و در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر جراحی ها با  ریسک و عدم قطعیت همراه هستند.اگر تحت نظر یک جراح پلاستیک حرفه ای عمل شوید، عوارض چندانی را  نخواهیدداشت. البته نمی توان به طور قطع گفت که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اما همچنان باید توجه داشته باشید  که آناتومی بدن افراد مختلف، متفاوت است؛ بدن هر کس واکنش متفاوتی نشان می دهد، توانایی بهبودی در افراد متفاوت است و نتیجه هیچ گاه نمی تواند به طور قطعی قابل پیش بینی باشد.

عوارضی که احتمال دارد اتفاق بیافتد: هماتوما (hematoma) که به تومور و یا غده ای از خون اطلاق می شود که از رگ ها خارج شده و در زیر پوست تجمع می کند. این غده بعداً توسط جراح برداشته خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات آسیب دیدن اعصابی  است که ماهیچه های صورت را کنترل می کنند که معمولاً مقطعی و کوتاه مدت  است و  از بین خواهد رفت. عفونت، وو حساسیت به داروی بیهوشی نیز باید مد نظر قرار بگیرد. در نهایت باید اظهار داشت که در افراد سیگاری پوست دیرتر از موارد عادی بهبود پیدا کند.با پیروی از توصیه های پزشک متخصص، قبل و بعد از عمل جراحی می توانید عوارض آنرا به پایین ترین میزان کاهش دهید.

برنامه ریزی برای جراحی

عمل زیبایی صورت یکی از انواع جراحی هایی به شمار می رود که کاملاً فردی نیز می باشد و مشاوره های ابتدایی با پزشک  دارای اهمیت بالایی می باشد. در جلسات ابتدایی پزشک قابلیت پوست صورت شما را بررسی خواهد کرد و پوست و استخوان های زیر آن به طور دقیق ارزیابی می شوند. همچنین در این جلسات شما باید اهداف و انتظارات خود در مورد انجام این عمل در باا پزشک خود در میان بگذارید.جراح به شما  در مورد شرایط پزشکی و مشکلاتی که امکان دارد قبل و یا بعد از عمل برای شما پیش بیاید توضیحاتی را  ارائه  دهد. اگر از دخانیات استفاده می کنیدد و یا از داروهای خاصی استفاده می نمایید (به ویژه آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود) حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.قبل از شروع عمل، جراح در مورد نحوه عمل، تکنیک هایی که به کار خواهد گرفت، نوع داروی بیهوشی، امکاناتی که در اختیار دارد، خطرات ناشی از انجام عمل و هزینه هایی که در بر دارد، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

نوع داروی بیهوشی

دربیشتر مواقع در این نوع جراحی  از بیهوشی موضعی استفاده می شود، یعنی فقط محلی که قرار است روی آن جراحی صورت بگیرد ، بی حس می شود.قبل از عمل، مسکن به صورت قرص یا به صورت تزریقی به بیمار تجویز می شود. شاید در طول عمل به هوش باشید، اما نسبت به درد آرام و بی حس خواهید بود.برخی از پزشکان ترجیح می دهند که از بیهوشی عمومی استفاده کنند. در این حالت در طول عمل شما به طور کامل بیهوش هستید.

این جراحی تقریبا چیزی در حدود ۱ ساعت زمان می برد که اگر مراحل خاصی مد نظر باشد، ممکن است مدت زمان آن طولانی تر شود. اگر عمل جراحی  گسترده باشد، بعضی از پزشکان ترجیح می دهند که جراحی را در دو مرحله انجام دهند.معمولاً شکاف از بالای محل رویش موها در کنار شقیقه شروع می شود و در امتداد خط طبیعی گوش پایین می آید. گاهی اوقات نیز شکاف از نقطه داخلی غضروف گوش شروع می شود تا لاله گوش ادامه پیدا خواهد کرد  و به قسمت پایین جمجمه ختم می شود. اگربرای  پوست گردن هم نیاز به ترمیم باشد، یک شکاف کوچک در زیر چانه نیز ایجاد می شود.

فرایند طبیعی جراحی به این صورت است که جراح پوست را از ماهیچه ها و چربی ها جدا می کند. چربی های اضافی را ساکشن می کند و از محل خود بیرون می کشد؛ سپس ماهیچه های درونی و غشای آنها محکم شده و پوست اضافی نیز جدا می گردد. و در نهایت  محل شکاف داده شده، بخیه زده می شود. معمولا یک لوله باریک و کوچک به صورت موقت در زیر پوست در پشت گوش قرار داده می شود که اگر خون در آن منطقه جمع شود به وسیله آن تخلیه می شود. برای جلوگیری از تورم و کبودی بیش از اندازه برخی از جراحان ترجیح می دهند که سر را به آرامی یک بانداژ شل کنند.

بعد از عمل

بعد  از جراحی معمولا  درد و ناراحتی خاصی برای بیمار ایجاد نخواهد شد. اگر هم این حالت بوجود آید، مسکن و آرام بخش های خاصی هست که توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود. اگر درد بیش از حد طبیعی باشد و یا یک مرتبه تورم قابل توجهی در صورت ایجاد شود  باید حتماً این مطلب را به جراح خود اطلاع دهید. تا اقدامات لازم  صورت پذیرد. بی حسی پوست کاملاًً طبیعی است و در طول چند هفته تا یک ماه به طور کامل از بین می رود.

همچنین پزشک به شما توصیه می کند که چند روز پس از اتمام جراحی سر خود را بالا نگه دارید. این امر به بهبودی هر چه  سریع تر  تورم و کبودی شما کمک خواهد کرد.اگر درن (لوله نازکی که خونابه در آن جمع می شود) به شما وصل باشد،بعد از یک تا دو روز برداشته خواهد شد. بانداژ کلی سر نیز بسته به میزان بهبود فردی، از یک روز تا ۵ روز قابل برداشتن است.با دیدنن صورت بادکرده، پف دار، و کبود خود تعجب نکنید،این علائم  چند هفته بعد از عمل به حالت عادی باز می گردد.

اکثر بخیه ها ۵ روز پس از عمل کشیده می شوند. زخم هایی که در قسمت پوست سر ایجاد می شود،برای بهبودی  نیاز به مدت زمان بیشتری دارند به همین دلیل ممکن است که بخیه ها در دو مرحله کشیده شوند و گیره های کنار سر در مرحله دوم  با کشیدن بخیه های پوست سر برداشته خواهد شد.

بازگشت به حالت اولیه

یک یا دو روز بعد از عمل حال شما خیلی بهتر می شود، اما در یک هفته اول باید استراحت کامل داشته باشید. با موها و صورت خود باید با دقت و به آرامی رفتار کنید زیرا هنوز پوست صورت حساس و بی حس است واحتمال دارد که  در ابتدا واکنش مناسبی نسبت به محرک های خارجی از خود نشان ندهد.

توصیه های پزشک برای هفته های اول بعد از عمل
  • از انجام کارهایی که نیاز به فعالیت شدید بدنی دارند خودداری کنید ( سکس هم جزء این نوع فعالیت می باشد)
  • برای دو هفته از انجام کارهای سنگین خانهخودداری کنید.
  • راه رفتن و انجام حرکات کششی آرام و نرم مانعی ندارد.
  • از مصرف مشروبات الکلی، سونا، حمام داغ و پر از بخار برای چند ماه خودداری کنید.

 

در هفته سوم احساس بهتری خواهید داشت و چهره تان نیز بهبود بیشتری یافته است. بیشتر بیماران می توانند ۱۰ روز یا دو هفته پس از جراحی به محل کار خود باز گردند. اگر لازم بود پس از گذراندن این مدت زمان می توانید با مشاوره با پزشک خود برای پنهان کردن کبودی ها از لوازم آرایشی مخصوص استفاده کنید.