جراحی ترمیم شکاف لب یا لب شکری

جراحی ترمیم شکاف لب یا لب شکری


جراحی ترمیم شکاف لب یا لب شکری


لب شکری یا شکاف لب و شکاف کام از جمله نواقص مادرزادی هستند که به ترتیب در لب بالا و سقف دهان ممکن است اتفاق بیفتند. از طریق جراحی میتوان هر دو وضعیت را درمان کرد. لب شکری ممکن است تنها به صورت یک بریدگی کوچک در لب بالا دیده شود و یا یک شکاف کامل در لب بالا باشد که تا قاعده بینی ادامه پیدا میکند. شکاف کام در یک یا هر دو طرف سقف دهان ممکن است ایجاد شود و ممکن است در تمام طول کام ادامه پیدا کند. کودک در بدو تولد ممکن است دچار یکی از این دو نقص و یا هردوی آنها باشد.

جراحی ترمیم لب شکری

در بیشتر مواقع جراحی ترمیم لب شکری در سن 6 تا 12 هغتگی انجام میشود. برای جراحی ترمیم لب شکری کودک تحت بیهوشی عمومی قرار میگیرد. جراح بافتها را برش میدهد و دو طرف لب را به هم میدوزد. بخیه ها به قدری کوچک هستند که جای زخم بسیار نامحسوس خواهد بود. اکثر اوقات از بخیه های جذبی استفاده میشود که نیازی به کشیدن ندارد.

جراحی ترمیم شکاف کام

بیشتر مواقع ترمیم شکاف کام بین 9ماهگی تا یک سالگی صورت میگیرد. در این زمان کام فرصت دارد با رشد کودک تغییر کند و ترمیم یابد. اگر جراحی ترمیمی کام در این سن صورت بگیرد مشکلات تکلمی در آینده ایجاد نخواهد شد. در جراحی ترمیم شکاف کام کودک تحت بیهوشی عمومی قرار میگیرد. بافتهای سقف دهان برای پوشش نرم کام استفاده میشوند. گاهی اوقات کودک ممکن است بیش از یک جراحی نیاز داشته باشد تا کام کاملا بسته شود. در حین عمل ترمیم کام، جراح ممکن است نوک بینی را نیز ترمیم کند (رینوپلاستی).

چرا جراحی ترمیم شکاف لب و کام انجام می شود؟

این نوع جراحی برای اصلاح نواقص ایجاد شده در لب و کام صورت میگیرد. اصلاح این وضعیت برای جلوگیری از مشکلات شیر خوردن، غذا خوردن و تکلم لازم است.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی ترمیم لب و کام

این جراحی نیز همانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. از جمله عوارض عمومی آن عبارتند از:

  1. مشکلات تنفسی
  2.  واکنش به داروها
  3.  خونریزی
  4.  عفونت
  5. نیاز به جراحی دوم

مشکلات خاصی که در اثر این جراحی ممکن است ایجاد شوند عبارتند از:

  • استخوانهای میانه صورت ممکن است درست رشد نکنند
  • ارتباط بین دهان و بینی ممکن است طبیعی نباشد

پیش از عمل ترمیم شکاف لب و کام

اندکی پس از تولد کودک به گفتار درمانگر مراجعه کنید و کودک را به او نشان دهید. درمانگر به شما کمک میکند بهترین راه غذا دادن به کودک تا زمان جراحی را یاد بگیرید. کودک باید پیش از جراحی وزن خوبی پیدا کرده و سالم باشد.

اقدامات دیگری که پیش از عمل ممکن است انجام شود به صورت زیر است:

– آزمایش خون از کودک گرفته میشود و نوع و گروه خونی او مشخص می گردد.
– سابقه پزشکی کامل از کودک دریافت می شود.
– کودک تحت معاینه فیزیکی کامل قرار می گیرد.

باید به پزشک بگویید چه داروها، گیاهان دارویی یا ویتامینهایی به کودک میدهید.

روزهای پیش از جراحی

حدود 10 روز پیش از جراحی از شما خواسته میشود از دادن ایبوپروفن، وارفارین و هر داروی دیگری که ممکن است انعقاد خون را با مشکل مواجه سازد، به کودک خودداری کنید.

  •  در روز جراحی اغلب از چند ساعت پیش از عمل نباید کودک چیزی بخورد یا بیاشامد.
  •  اگر باید به کودک دارو بدهید با مقدار کمی آب دارو را به او بخورانید.
  •  اگر کودک شما بیمار باشد جراحی احتمالا به تعویق می افتد.

ترمیم شکاف لب

پس از عمل جراحی ترمیم شکاف لب و کام

کودک احتمالا 5 تا 7 روز پس از جراحی بستری خواهد بود. بهبودی کامل تا 4 هفته ممکن است طول بکشد. زخم جراحی باید بسیار تمیز نگه داشته شود. تا 3- 4 هفته نباید محل جراحی کشیده شود یا فشاری به آن وارد شود . به شما آموزش داده میشود چگونه از زخم مراقبت کنید. باید زخم را با آب و صابون یا محلول شستشوی مخصوصی تمیز کرده و با کمک پماد آن را مرطوب نگه دارید.

تا زمانی که زخم التیام پیدا کند باید کودک غذاهای مایع مصرف کند. احتمالا باید برای پیشگیری از خاراندن یا مالیدن زخم دستهای کودک با آتل یا دستمال بسته شوند. کودک نباید دست یا اشیا را در دهان خود بگذارد.

اکثر کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود یافته و وضعیتی طبیعی پیدا میکنند. وضعیت کودک پس از التیام به شدت نقص لب یا کام بستگی دارد. گاهی ممکن است لازم باشد جراحی دیگری انجام شود تا جای زخم جراحی ترمیم شود.

در موارد شکاف کام بهتر است بعدا کودک را به ارتودنتیست نشان دهید. ممکن است دندانها نیاز به اصلاح داشته باشند. در کودکانی که شکاف لب و کام دارند مشکلات شنوایی متداول است. باید خیلی زود کودک را برای تست شنوایی نزد پزشک ببرید و این کار را در فواصل منظم تکرار کنید.