موارد قابل اصلاح گوش با اتوپلاستی

موارد قابل اصلاح گوش با اتوپلاستی


موارد قابل اصلاح گوش با اتوپلاستی


اتوپلاستی از دو بخش«oto» به معنی گوش و«plasty»به معنی ترمیم و اصلاح تشکیل شده است. این عمل برای کسانی انجام می شود که دچار دفرمیتی در لاله ی گوش می باشند. دلایل دفرمیتی عبارتند از:

۱ـ مادر زادی

۲ـ به علت تروما
در ماه سوم جنینی برجستگی گوش افزایش پیدا کرده و تا انتهای ماه ششم چین های طبیعی گوش شکل میگیرد، هر اتفاقی در طول این تکامل گوش باعث  برجستگی گوش  خواهد شد.رایج ترین  اختلال ایجاد نشدن چین آنتی هلیکس و به دنبال آن پهن شدن کونکا است که پهن شدن کونکا میتواند به تنهایی یا  با تشکیل نشدن چین آنتی هلیکس همراه باشد.این اختلال معمولا دوطرفه بوده  و در خواهران یا برادران و والدین هم این درگیری بطور شایع قابل رویت می باشد.

در بعضی از اشخاص تقارن گوش ها و برآمدگی وجود ندارد و یا بیش از حد طبیعی هستند، این عامل در بعضی مواقع برای کودک آزار دهنده خواهد بود طوری  که بر اعتماد بنفس شخص تاثیر گذار است.جهت رفع برجستگی گوش ها و کاهش دادن سایزآنها،تغییر شکل گوش ها،رفع مشکلات گوشهای گل کلمی می توان ازاتوپلاستی استفاده می شود.

جراحی زیبایی گوش تاثیری بر شنوایی شخص ندارد و تنها سبب زیبایی ظاهر گوش می شود ، به دلیل اینکه گوش ها تاثیر زیادی  بر زیبایی چهره شخص می گذارند. یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی گوش ها علاوه بر متقارن بودن آنها داشتن هماهنگی با اجزای سر و صورت می باشد .

مواردی  که با اتوپلاستی  قابل اصلاح می باشند:

۱- رفع بیماری ماکروتیا (اصلاح گوش های بسیار بزرگ)

۲- رفع برجستگی بیش از حد گوش ها

۳- بازسازی لاله گوش و یا اصلاح آن

۴- رفع آسیب دیدگی های  گوش  بر اثر سوختگی ، سرماخوردگی و یا ضربه

۵- ایجاد  تقارن بین گوش ها (در صورت عدم تقارن گوش ها )

۶- بازسازی و ترمیم نرمه گوش

۷- ترمیم گوش به دلیل نارضاییی از جراحی قبلی گوش

اتوپلاستی به سه روش بی هوشی ، بی حسی موضعی و نیمه بی هوشی انجام می شود. در برخی از موارد می توان با محلولهای بی حسی و موضعی بدون نیاز به بیهوش کردن شخص جراحی کرد. در صورتی که شدت درگیری زیاد بوده و یا والدین عمل جراحی زودتری درخواست  کنند، میتوان در ۴ سالگی از عمل ترمیم گوش ها استفاده کرد. در غیر این صورت میتوان در سنین بالاتر این عمل را انجام داد تا خود بیمار هم در زمان عمل جراحی تا حدی تصمیمم بگیرند.جهت انجام عمل جراحی موثر بهتر است قسمتی از غضروف اضافی گوش برداشته شود، در غیر اینصورت احتمال عود بالایی وجود خواهد داشت.

زمان مناسب برای جراحی لاله ی گوش دفرمه ی مادرزادی چه سنی است؟

برای هر عمل جراحی ترمیمی، باید سن رشد آن عضو، مورد توجه باشد.لاله ی گوش انسان در سن پنج تا هفت سالگی به حداکثر رشد خود رسیده و پس از آن دیگر رشد نمی کند. لذا زمان مناسب جراحی در سنین قبل از  مدرسه می باشد.دو دلیل عمده در رابطه با این موضوع وجود دارد. نکته ی اول همان سن رشد لاله ی گوش است که در این سن تکمیل خواهد شد و نکته ی دوم که حائز اهمیت می باشد، پیشگیری از صدمات روحی -روانی بچه در سنین مدرسه است. بچه هایی که لاله ی گوش برجسته دارند توسط دوستان و همکلاسی ها مورد تمسخر قرار می گیرند و این باعث صدمات روحی و انزوا طلبی بچه در این سن خواهد شد. توصیه ی جدی ما به والدین  بچه هایی که گوش برجسته دارند،این است که  قبل از سن مدرسه و با مشاوره با متخصصین گوش و حلق و بینی در همان سنین عمل شوند.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی اتوپلاستی چیست؟

بعد از اتوپلاستی  دو ، سه روز گوش ها پانسمان دارند و پس از آن پانسمان گوش برداشته می شود و بعد از ده تا چهارده روز بخیه های پشت گوش کشیده می شوند. کل عمل جراحی از طریق برش پشت گوش انجام شده و خط برش های ایجاد شده  از جلو دیده نخواهد شدو رد برش پشت گوش نیز پس از مدتی محو می شود.

آیا امکان برگشت در این جراحی یعنی به وضع قبل برگردد؟

در صورتی که عمل جراحی توسط جراحی با تجربه انجام شود، با به کار بردن روش های اصولی جراحی، این عمل به طور دایمی انجام شده و بازگشت آن امکان پذیر نیست.