عمل جراحی بینی و مراقبت های بعد از آن

عمل جراحی بینی و مراقبت های بعد از آن


عمل جراحی بینی و مراقبت های بعد از آن


عمل جراحی بینی  در کشور هندوستان دارای 2000 سال قدمت می باشد.به این صورت که پزشکان در آن زمان برای ترمیم ساختار بینی از اجزای گیاهی مثل صمغ و موم استفاده می کردند و آن ضایعه ها را رفع می کردند. سپس در قرن 19 میلادی یک افسر بریتانیایی برای درمان سربازان خود و ترمیم بینی آنها از این روش هندی بهره مند شد و به نتایج مفیدی رسید.عمل جراحی بینی به روش امروزی  60 سال قدمت  دارد. اولین گروهی که از عمل جراحی بینی  استفاده کردند، پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی بودند و از آن به بعد استقبال مردم از عمل رینوپلاستی رو به افزایش رفت  تا اینکه امروز ایران اولین رکورددار جراحی زیبایی  در سطح جهان می باشد.

امروزه انجام عمل جراحی بینی در کشور ما بسیار رایج شده است و روز به روز طرفداران آن افزایش می یابد. بینی اصلی ترین راه برای ورود هوا به بخش دستگاه تنفسی است، بخش تحتانی به میزان دو سوم از بخش فوقانی پهن تر می باشد که بوسیله مخاط تنفسی ضخیم پرعروقی پوشیده می شود.یک سوم فوقانی بینی باریک تر است. این بخش با مخاط بویایی بینی پوشیده می شود که گیرنده های بویایی در این بخش هستند.



عمل جراحی بینی شامل تغییر شکل غضروف و استخوان و شکل دهی به پوست رویی می شود، سوراخ های بینی با اتخاذ تصمیمات پزشکی در اکثر موارد با حذف قطعات کوچکی از پوست سوراخ ها کوچک تر خواهد شد.

در این عمل تخصصی، نکته مهم عمق پوست در بخش های مختلف بینی می باشد که با استفاده از عکس های خاص با فرمت استاندارد و رنگی پیش از رینوپلاستی و تکرار آنها بعد از اتمام عمل شکل و موقعیت پوست و فرم بینی بررسیمی گردد.

در زمان انجام عمل جراحی بینی، ممکن است با توجه به نیاز و فرم آن، شکل نوک بینی تغییر کند و زاویه بین لب بالا و نوک بینی عوض شود.هدف دیگر زیبایی شناختی در عمل جراحی بینی به وجود آوردن ساختاری مستحکم و صاف و هموار در زاویه نیمرخ صورت می باشد.

جراحی ترمیمی بعد از عمل بینی

توصیه می شود جراحی ترمیم بینی، بعد از گذشت یک سال ازعمل جراحی بینی اولیه انجام بگیرد، چرا که در این یک سال ورم بینی کم می شود و کلیه نقص های جراحی زیبایی بینی آشکار خواهد شد. احتمال خطا نیر بسیار کم می باشد. معمولا برای فرد این زمان بسیار طولانی است، اما بهتر است با عجله رفتار نکنید تا بهترین نتیجه را از جراحی بینی ثانویه به دست آورید.

در بعضی موارد خاص می توانید زودتر از یک سال جراحی ترمیمی بینی را انجام دهید. مثلا زمانی که پره های بینی بزرگ است و به اندازه کافی جمع نشده و یا زمانی که تنها اشکالاتی در ناحیه استوتومی بینیوجود دارد.

انجام عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی هم در کلینیک و هم در بیمارستان انجام می شود. در برخی مواقع  نیز می توان در مراکز جراحی محدود عمل کرد. این جراحی می تواند با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی در حالت بیدار یا با مصرف خواب آور انجام شود.

عمل جراحی بینی به دو روش انجام می شود: روش باز و روش بسته که هریک از این روش ها با توجه به تشخیص پزشک متخصص انتخاب و انجام خواهد شد. برخی پزشکان  داخل سوراخ های بینی را برش می دهند به این روش، روش بسته می گویند، در مورد دیگر علاوه بر این سوراخ ها یک برش دیگر هم در باریکه پایینی پوست بین دو سوراخ یا همان ناحیه کولوملا ایجاد شده تا پوست کاملا بلند شود به این عمل جراحی باز گفته می شود.

 

مراقبت از زخم جراحی بینی

  1.  برای راحتی و کاهش سریع‌تر ورم ، توصیه می شود در هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن قرار دهید  و ۱تا۲ بالش زیر سرتان بگذارید.
  2. در روز اول پس از جراحی بینی ، احتمال خونریزی جزئی به صورت نشت خون از کنار پانسمان بینی وجود دارد که امری طبیعی بوده و جای نگرانی نخواهد داشت.
  3. در این مواقع می توان پانسمان زیر بینی را درصورت خیس شدن تعویض کنید.اگر ترشحات خونی و پایدار بود، با ید به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. از کمپرس سرد برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول به منظور کاهش تورم و کبودی و احساس ناراحتی استفاده کنید.این کمپرس را باید برای اطمینان از سرد بودن هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه عوض نمایید.
  5. هنگام استفاده از کمپرس سرد ، از قرار دادن مستقیم یخ روی صورت تان پرهیز کنید.
  6. اگر مش داخل بینی داشته باشید بعد از ۱ تا ۳ روز خارج خواهد شد.
  7. از قراردادن مستقیم برش ها در معرض آفتاب و برنزه کردن طبیعی یا مصنوعی برای حداقل ۶تا ۱۲ ماه خودداری کنید.
  8. اگر پرهیز از آفتاب غیر قابل اجتناب است، به منظورمراقبت از زخم عمل جراحی بینی ،از ضد آفتاب قوی  استفاده نمایید.
  9. شستن صورت یا حمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود مانعی ندارد.
  10. درروزهای اول هنگام حمام رفتن  باید کسی در کنارتان باشد تا از پایدار بودن وضعیت تان اطمینان پیدا کند.
  11. از قرار گرفتن در وان یا رفتن به استخر در ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل پرهیز کنید.
  12. بهتر است زخم جراحی را هر روز از لحاظ بروز علائم عفونت بررسی شده و تمیز نگه داشته شود.
  13. تا ۲ هفته بعد ازعمل جراحی بینی ، زخم های جراحی را با وازلین  هم داخل بینی هم بیرون بینی را مرطوب و چرب کنید.
  14. بعضی برای مراقبت از زخم عمل جراحی بینی ،استفاده از پماد و آنتی بیوتیک مثل جنتا مایسین استریل چشمی یا تتراسایکلین را توصیه می کنند که مورد اختلاف نظر می باشد زیرا این ترکیبات در برخی موارد باعث اتهاب پوستی در ناحیه عمل خواهد شد.
  15. با اسپری بینی سالین و در صورت تشخیص دکترتان با هیدروژن پراکسید ، زخم های جراحی را از لخته و داخل بینی را از دلمه ها و ترشحات تمیز نگه کنید.
  16. شستشوی داخل بینی با سرم را بوسیله سرنگ بعد از خارج کردن پانسمان داخل بینی طبق نظر جراح تان آغاز کنید.
  17. از فین کردن برای ۲ هفته پرهیز کنید.
  18. اگر سشوار را برای خشک کردن صورت تان مورد استفاده قرار می دهید هرگز آنرا روی درجه داغ و گرمای بالا نگذارید زیرا ممکن است بدلیل بی حسی پوست گرمای بیش از حد آنرا احساس نموده و دچار سوختگی سطحی در نوک بینی خواهید شد.
  19. استفاده از لنزهای تماسی چشم روز بعد از عمل مانعی ندارد ولی از گذاشتن عینک طبی یا آفتابی تا زمانیکه استخوان بینی کاملا” ترمیم  نشده است، اجتناب کنید.
  20. بعد از برداشته شدن آتل ،در صورتی که با چسب ،عینک به پیشانی متصل شد، می توان از آن استفاده کرد.
  21. آرایش صورت می تواند حدود ۷ روزبعد از عمل- پس از برداشتن بخیه ها- برای پوشاندن کبودی ها مورد استفاده قرار گیرد ولی نباید مستقیم روی برش ها قرار بدهید و در پایان روز باید با ظرافت پاک کنید.
  22. اگر بخیه غیر قابل جذب می باشد ، در روز هفتم بسته به نظر جراح تان برداشته خواهد شد.