نکات مهم در جراحی پلک

نکات مهم در جراحی پلک


نکات مهم در جراحی پلک

 

مهمترين جزء صورت که تاثیر زیادی بر زیبایی دارد  چشم است. چشم ها نشان دهندهً سن فرد ومنعكس كننده حالات هيجاني و خلقي او نیزمی باشد . چشم ها و پلك ها زودتر از ساير اجزاي بدن علائم پيري را نشان خواهد داد. به طور طبیعی در سمت بالا و پايين کره چشم کيسه هایي وجود دارند که حاوی چربي است. غشايي نسبتا محکم اين کيسه هاي چربي را در محل خود ثابت نگه می دارد و مانع بيرون زدگي آنها مي شود. روي اين غشاء را عضله پلک و روي اينن عضله را نیز پوست پلک پوشانده است.

هر چه سن افزایش یابد، غشاء نامبرده ضعيف تر خواهد شد و ديگر نميتواند از بيرون زدگي کيسه هاي چربي جلوگیری کند و از طرف ديگر خاصيت ارتجاعي پوست نيز کمتر می شود و در نتيجه چين و چروک هاي سطحي کم کم ظاهر شده و پوست پلک و عضلات آن افتاده می شود و کيسه هاي چربي به صورت برجستگي هاي پف آلود خود را نشان مي دهند. پف پلک ها همیشه ناشی از افزایش سن نمی باشد. در مواردی پف پلک ها یکی از علائم بیماریهای متابولیکی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید خواهد بود. بدیهی است در چنین حالتی به جای اصلاح پف پلک با جراحی، باید بیماری متابولیکی را درمان نمود.تاثیر افزایش سن بر روی پلک بالا و پايين  با هم تفاوت دارد.این تاثیر در پلک بالا  معمولا به شکلل افزايش  مقدار پوست پلک خود را نشان می دهد.اين افزايش پوست در بعضی موارد به قدري زیاد است که باعث محدود شدن  ميدان ديد فرد نیز می شود.اما ظاهر شدن  افزايش سن در پلک پايين معمولا به شکل پف پلک و بيرون زدگيي کيسه هاي چربي می باشد.

به هر حال  نميتوان از روند پيري به طور کامل جلوگيري نمود اما ميتوان با رعايت نکاتي، سرعت بروز عوامل ظاهری  پيري بر روي پلک ها را به تاخير انداخت.رعایت موارد زير ميتواند موثر باشد:

  1. داشتن زندگي شاداب و بدون استرس
  2. استفاده از عينک آفتابي
  3. داشتن تغذيه مناسب
  4. استفاده از لوازم آرايشي مرغوب و معتبر

 

جراحی پلک

جراحي پلك ها كه اصطلاحا به آن بلفاروپلاستي نیز می گویند، براي برداشتن پف پلك ها ، اصلاح افتادگي پلك و برداشتن پوست اضافي آنها مورد استفاده قرار می گیرد.در صورتی كه احتمال دارد مقداري از چين و چروكهاي سطحي پلك را نيز كمتر کند .جراحی پلک عملی دو منظوره می باشد. این عمل در اکثر مواقع برای زیباتر شدن پلک ها و چشم ها انجام می شود اما گاهی برای بهتر شدن وضعیت میدان بینایی هم می توان از آن استفاده کرد. اگر چین وچروک پلک بالا زیادد باشد پوست اضافه بر روی مژه ها می افتد و میدان دید محیطی فرد را محدود خواهد کرد.قسمت بالایی و خارجی میدان دید از سایر قسمت ها  بیشتر تحت تاثیر می باشد .امکان دارد این محدودیت دید موقع  مطالعه و رانندگی باعث مزاحمتت شود . روشن است  که انجام بلفاروپلاستی در چنین فردی وضعیت چشم ها و پلک های او را زیباتر کرده و محدودیت میدان بینایی وی را نیز بر طرف خواهد کرد. در اکثر نژادها پلک بالا دارای یک چین عرضی است اما در بعضی از نژادها مثل نژاد زرد این چین وجود ندارد و یک پلک اضافه روی پلک اصلی آنها را پوشانده است. با استفاده از جراحی پلک می توان پلک این افراد را  اصلاح و چین طبیعی پلک را برای آنها ایجاد کرد به گونه ای که این عمل شایع ترین عمل جراحی زیبایی است که  ساکنین آسیای جنوب شرقی مثل کره و فیلیپین از آن استفاده می کنند.

درهنگام  مشاوره حضوری وضعیت پلک های شما معاینه می شود و شما این فرصت را دارید تا از میزان سودمندی این عمل مطلع شوید. وضعیت سلامتی و آمادگی طبی شما برای انجام این عمل نیز مد نظر گرفته می شود. در صورت لزوم از نظر بیماریهایی که باعث پف آلود شدن پلک ها می شوند مثل بیماریهای تیروئید و کلیوی ارزیابی می شوند.

نوع بيهوشي

در این  عمل از سه روش بي حسي موضعي ، نيمه بيهوشي و بيهوشي كامل استفاده می شود. برای انتخاب نوع بيهوشي نظر شما لحاظ می شود. بی حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده می شود. در این روش مادۀ بیحس کنندۀ لیدوکائین فقط در محل عمل که در اینجا اطراف پلک است تزریق خواهد شد.روشن است که با این کار پلک بی حس شده و بیمار دردی را متوجه نمی شود اما داروی تزریقی فقط درد را از بین می برد ولی اضطراب بیمار باقی می ماند. در روش نیمه بیهوشی علاوه بر اینکه اطراف پلک توسط جراح بیحس می شود متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ داروهای ضد درد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق خواهد کرد. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی فرو می برد. واضح است که در این حالت علاوه بر اینکه بیمار دردی ندارد، اضطراب و استرسی را نیز در آن ایجاد نمی شود.

تكنيك عمل

در جراحی پلک، پلكهاي فوقاني و تحتاني را می توان  جدا  از هم يا همزمان عمل کرد .

پلک بالا : برش درست روي چين طبیعی پلك داده خواهد شد لذا احتمال اينكه بعد از عمل جاي برش روي پلك ها بماند بسیار  کم می باشد. بعداز برداشتن از پوست و نسج زير پوستي ، درصورت لزوم كيسه هاي چربي نيز برداشته می شود و محل برش با نخ بسيار نازك دوخته مي شود.

پلک پائين : در صورتی که میزان پف پلک پائین و بیرون زدگی چربی های آن زیاد باشد محل برش کاملا زیر خط مژه ها قرار می گیرد تا جای اسکار آن مشخص نشود. در این صورت علاوه بر خارج کردن چربی های اضافی می توان پوست اضافی پلک را نیز برداشت اما اگر میزان بیرون زدگی چربی ها خیلی زیاد نباشد و پوست پلک نیز در حد معمول باشد میتوان چربی ها را از طریق برشی دادن سطح داخلی پلک خارج نمود. مزیت این روش آن است که روی پوست هیچ برشی وجود ندارد و ضمنا بهبودی و ترمیم آن نیز سریع تر می باشد.

مدت عمل : چهار پلك حدود 2 ساعت زمان می برد. بعد از جراحی پلک ها، ممکن است اطراف چشم ورم کرده و کبود شود. خشکی چشم نیز معمول است که برای برطرف کردن آن می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید . تورم و کبودی اولیه در عرض یکی دو هفته رفع خواهد شد اما چند ماه طول می کشد تا نتیجه نهایی عمل خود را نشان دهد. محل برش جراحی به تدریج کم رنگ شده و ممکن است تا یکسال طول بکشد تا محل برش به طور کامل از بین رود. نتیجه عمل دائمی می باشد با این وجود زمان در حال گذر است و روشن است  که گذشت زمان می تواند بر روی تمام بدن از جمله بر روی پلک های عمل شده تاثیر گذار باشد.

نكات مهم برای جراحی پلک

  •  دو هفته قبل از عمل  داروهايي مثل بروفن ، ايندومتاسين ، پيروكسيكام و مفناميك اسيد را مصرف نکنید و در صورتی که  به هر دليلي به مسكن احتیاج داشتید فقط از استامينوفن ساده يا كدئينه استفاده كنيد.
  • قبل از ورود به اتاق عمل آرايش  خود را كاملا پاك کنید.
  • بعد از عمل بر روی چشمان شما پانسمانی گذاشته نمی شود و چشمانتان باز می باشد.
  • بعد ازعمل به مدت سه روز از قطره ی اشك مصنوعي استفاده کنید.
  • آنتي بيوتيك تجويزي را به مدت يك هفته مرتبا مصرف کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از عمل از كمپرس سرد استفاده نماييد. چند تكه كوچك يخ را در یک كيسه فريزر بریزید، در آن را بسته و کیسه را روي صورت خود قرار داده و يا ميتوانيد بسته هاي مخصوص کمپرس سرد که حاوي ژل است را از داروخانه خریداری کرده آن را در فریزر گذاشته تا منجمد شود و سپس آن را بر روی صورت قرار دهید.
  • بعداز عمل كمتر درازکشیده  و هنگام درازكشيدن نيز بهتر است زير سر شما کمی بالا تر از سطح بدنتان باشد.اين كار باعث کاهش كبودي و تورم شما می شود.
  • شش روز بعد از عمل براي كشيدن بخيه ها به مطب مراجعه كنيد .
  • اگر در عرض يکي دو روز بعد از عمل دچار چشم درد و يا افت بينائي شديد سريعا با پزشک جراح خودتان تماس بگيريد.

آیا سن در جراحی پلک موثر است ؟

پزشکان جراحی پلک را در سنین کمتر از چهل سال توصیه نمی کنند .

آیا جراحی پلک در همه افراد موفقیت آمیز است ؟

جراحی درپلک برای کسانی  که از بچگی پلک پف کرده داشته اند وپوست پلک آنها حالت اسفنجی دارد وهمینطور سن آنها کمتر از چهل سال است مثبت جواب نخواهد داد.

چه مراقبت های پس از عمل جراحی پلک لازم است؟

در چهل و هشت ساعت اول پس از عمل جراحی کمپرس سرد جلوی بسته شدن چشم های مریض را می گیرد. این کار باید به دفعات منظم انجام شود تا زمانی که بیمار احساس ناراحتی نکند می توانید این کار را ادامه دهید. در چهل وهشت ساعت دوم کمپرس گرم سبب کاهش کبودی پلک ها وجذب خون مردگی در ناحیه اطراف چشم خواهد شد. حمام کردن  بعد از معاینه پزشک معالج ودر صورتی که در ناحیه برشها ترشح نداشته باشد پس از دو روز بلا مانع است.

بخیه ها چند روزبعد از جراحی پلک برداشته می شوند؟

در صورت نداشتن درد وقرمزی وگرما در محل برشها بخیه ها پس از یک هفته کشیده می شود. با برداشتن بخیه تورم والتحاب اطراف چشم هم به تدریج از بین خواهد رفت.