انسداد تنفسی

انسداد تنفسی


انسداد تنفسی


علل انسداد تنفسی بعد از جراحی بینی

اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی هنگام عمل

چنانچه قبل از عمل بزرگی شاخک های بینی و یا انحراف تیغۀ بینی وجود داشته باشد. جراح می بایست، این موانع به ظاهر مختصر را هم حل کند. با توجه به اینکه بینی با عمل جراحی کوچک تر می شود مانعی که از قبل وجود داشته و باعث انسداد هم نشده ؛ زمانی کع بینی جمع تر شد این مانع مسیر تنفسی را مسدود می کند.

تورم مخاط داخل بینی

اگر به علت سینوزیت مزمن و یا بیماری آلرژیک شدید مخاط داخل بینی تورم داشته باشد احتمال دارد موجب انسداد تنفسی شود.

چسبندگی های داخل بینی

چنانچه جراح زیاد داخل بینی را دستکاری نماید ، مخاط بینی زخمی می شود. اگر مخاط زخمی شده در کنار یکدیگر باشند به زمان ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی تنگ می شود.

تنگی بیش از اندازه سوراخ های بینی

برداشتن بیش از اندازه غضروف های نوک بینی منجر به تنگی سوراخ های بینی می شود.

تشخیص انسداد

  • سوت کشیدن
  • خرخر شبانه
  • تنگی نفس در زمان فعالیت
  • خشکی بینی

تشخیص دقیق از لحاظ پزشکی

معاینه در داخل مطب با استفاده از نور مستقیم پیشانی و یک عدد سواب نازک و یا وسیله ای مثل قاشقک انجام می شود . در این معاینه قاشقک ابتدا در بخش زیر لبه ی پره بینی و سپس در قسمت داخل در زیر غضروف بینی برده می شود وبعد به طرف خارج فشار داده می شود. در صورت بهتر شدن تنفس بیمار نشانگر مثبت بودن این معاینه می باشد و معنی آن تنگ شدن راه تنفسی داخل بینی است.

درمان

اگر بیمار آلرژی داشته باشد بهترین روش درمان او استفاده از اسپری کورتن داخل بینی مانند اسپری رینوکورت، و یا از قرص های ضد حساسیت استفاده شود.
در صورت خشکی داخل بینی استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب و پماد ویتامین A چشمی در داخل بینی و اسپری روغنی در بینی موثر می باشد.
درصورتی که مورد اول و دوم موثر نبود و معاینه پزشک در مطب مثبت بودن تست مودی فای کاتل را نشان دهد ، بهترین درمان بعد از حدود 6 ماه الی 1 سال از جراحی بینی ، استفاده از غضروف های کمکی می باشد .این غضروفها یا از تیغه ی بینی بیمار و یا از گوش بیمار گرفته می شود. اگر غضروفها و جراحی کوچک باشد می توان اعمل جراحی بینی را با بی حسی موضعی در مطب انجام داد اما اگر نیاز باشد غضروف بزرگ گذاشته شود و یا در کنار تیغه ی بینی قرار داده شود، احتیاج است در بیمارستان تحت بی هوشی عمومی انجام شود.