اقدامات قبل و بعد از جراحی گوش

اقدامات قبل و بعد از جراحی گوش


اقدامات قبل و بعد از جراحی گوش


جراحی گوش برای  مواردی استفاده می شود كه لاله يك گوش يا هر دو گوش برجسته تر از معمول باشد. اين شكل از لاله گوش تاثيري بر شنوايی فرد نخواهد داشت ولي به دليل شكل ويژه گوش موجب تمسخر كودك توسط همكلاسی هايش شده و باعث افت تحصيلي و روابط اجتماعي او نیز می شود. همچنین در بزرگسالانی که با مشکلات عدم اعتماد به نفس به خاطر گوش های خود رو به رو هستند، گوشه‌گیری و دوری از جمع را به همراه دارد. در اکثر موارد افراد موهای خود راا بنحوی آرایش می‌کنند که روی گوش‌ها را بپوشاند، اما این کار عملا در خیلی مواقع امکان پذیر نخواهد بود و یک مساله موقتی می باشد.

جراحی گوش فقط مختص مشکلات مادرزادی نیست، کسانی که از آسیب های وارد شده در حوادث، سوانح ومواردی این چنینی  به گوش های خود رنج می برند، تنها مثال هایی اندک از افرادی است که می توانند از این نوع عمل جراحی برای رفع مشکل خود بهره بگیرند.بهترين زمان براي عمل جراحي گوش برجسته در سنين قبل از ورود به مدرسه يعني درحدود ۵ – ۶۶ سالگي است. اما در بعضي مواقع شاهد مراجعه كنندگانی در سنين نوجواني و جوانی می باشیم.

نحوه عمل

جراحی اتوپلاستی معمولا با بی حسی موضعی و با تزریق داروهای آرام بخش انجام می شود. در کودکانی که این نوع بیهوشی را تحمل نمی کنند بیهوشی عمومی به کار می رود. مدت زمان لازم برای جراحی  هر گوش حدود یک ساعت خواهد بود. در طی جراحی شکل غیرطبیعی لاله گوش با بخیه های خاصی به شکل طبیعی برمی گردد.در اين موارد زاويه بين گوش و سر درحدود ۴۵ – ۵۰ درجه است كه در حالت نرمال اين زاويه حدودا ١٠ تا ١٥ درجه مي‌باشد. در اینن روش جراحي موجب می‌شود بخيه ها كمتر شده و گوش حالت طبيعي پیدا کند.

اقدامات قبل از عمل اتوپلاستی

  1.  آسپرین یا مواد حاوی آسپرین یا ایبوپروفن تا یک هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل مصرف نکنید.
  2.  یک هفته قبل از عمل و 3 هفته بعد از عمل مواد مخدر و الکل مصرف نکنید. اگر مصرف این دو را متوقف نکنید،  زخم ها دیرتر خوب شده و قرمزی پوست و سایر اختلالات باقی می مانند.
  3.  تمام سوابق پزشکی و درمانی خود را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید. قبل از عمل پرستار شما را در جریان داروهایی که باید در روز عمل باید مصرف کنید به شما می دهد.
  4. قبل از عمل به شما نسخه ای داده می شود که در آن آنتی بیوتیک های خوراکی، پماد آنتی بیوتیکی چشم (در صورت داشتن عمل پلک) و داروهای مسکن درد وجود دارد.
  5. نباید از بعد از نیمه شب روز قبل از عمل چیزی بخورید یا بیاشامید. مگر اینکه پزشک خلاف این را برای شما تجویز کند. بهتر است پیش از عمل دندانهایتان را بشوئید.

 

بعد از جراحی اتوپلاستی

وقتی که به هوش می آیید دور سرتان یک نوار راحت و نرم بسته شده است که گوش هایتان را می پوشاند.این نوار از بزرگ شدن و تورم جلوگیری می کند و موقعیت جدید گوش ها را تقویت خواهد کرد.این پوشش ممکن است روی شنوایی شما تأثیر گذار باشد. نوار باعث تسریع از بین رفتن مایع بافتی شده و جلوی بروزعفونت  را می گیرد.هنگام خواب زیر سرتان 3 ـ 2 بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. خم شدن، بار سنگین بلند کردن، تقلا کردن، اکیدا ممنوع می باشد.. اگر کودک خردسال دارید، مستقیما آنرا را از روی زمین بلند نکنید. بهتر است تا یک هفته رانندگی نکنید چون پوشش روی گوش، شنوایی شما را کم تر می کند  و  انعکاس و عکس العمل سر و گردن را کاهش می دهد. حداقل یک هفته مرخصی بگیرید.

تورم، کوفتگی و بی خوابی از علائم بسیار عادی بعد از عمل خواهد بود و با پیشرفت بهبودی شدت آن ها کم تر خواهد شد. داشتن یک همراه بالغ و مسئولیت پذیر و انجام فعالیت های روزانه تا 3 روز بعد از جراحی گوش در روند بهبودی کمک به سزایی به شما خواهد کرد.

بعد از عمل، پرستارها به شما کمک می کنند تا موارد زیر را انجام دهید:

  • نوشیدن مایعات
  • راه رفتن به صورت ملایم و آهسته
  • دفع
  • برطرف کردن ناراحتی و نظارت روی نوار شما
  • پرستارها به شما آموزش می دهند که چگونه این نوار را تا 4 ـ 3 خشک و دست نخورده نگه دارید.

 

رژیم غذایی

رژیم خود را با مایعات شروع کنید و به تدریج می توانید از غذاهای معمولی استفاده کنید.

داروها

در صورت لزوم می توانید مسکن ضد درد مصرف کنید. بیماران بیشتر ناراحتی دارند تا درد. عوارض جانبی مسکن ها عبارتند از استفراغ و یبوست. مسکن را همراه با غذا بخورید تا حالت تهوع شما کم تر شود. اگر یبوستتان خوب نشد می توانید ملین مصرف کنید.