پروتز سینه چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟

پروتز سینه چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟


پروتز سینه چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟


با گذشت زمان ممکن است سینه ها به دلیل پیری، کاهش وزن،بارداری یا شیردهی افتاده شوند. این عوامل  باعث می شوند حجم سینه از بین رود و کوچکتر شود. پروتز سینه همزمان با لیفت سینه این تغییرات را به وجود می آورد. پروتز‌ها پوششی سیلیکونی دارند که قبلا داخل آن  با سرم نرماسالین پر می شد. فایده این نوع سیلیکون آن بود که جراح می‌توانست پوشش سیلیکونی را لوله کند و از سوراخ کوچکی که روی پوست سینه ایجاد کرده بود به داخل سینه منتقل کرده و بعدد داخل محفظه سیلیکونی را از مایع پر کند، اما اشکال این نوع سیلیکون‌ها این بود که بیمار هنگام حرکت حس می‌کرد داخل سینه‌اش مشکی وجود دارد که از آب پر شده و تکان می‌خورد که احساس ناخوشایندی بود. اشکال بعدی این بود که به مرور زمان ناحیه‌ای از پوشش سیلیکونی چروک‌ خورده و از همان ناحیه پاره و سرم خالی می‌شد.

امروزه ما پروتز‌هایی  در جراحی‌ها استفاده می کنیم که پوشش سیلیکونی دارند، ولی داخل آن با ژل سیلیکون پر شده وبا توجه به انتخاب بیمار، میزان پرشدگی‌شان متفاوت می باشد و اندازه‌های خاص دارد. جنس روی پروتز‌ها نیز مختلف است و ممکن است صاف یا زبر باشد. البته شکل آنها هم فرق می‌کند؛ بعضی از آنها گرد است و بعضی نیز مانند یک قطره اشک بوده که قسمت فوقانی آن باریک‌ تر و پایین آن پهن‌ تر و بزرگ‌ تر می باشد که آن را بیمار انتخاب می کند.

پروتز سینه در چه مواردی استفاده می شود؟

  1. به سینه حجم داده و آن را پر خواهد کرد.
  2. شکل سینه را گرد می کند.
  3. نوک پستان و پوست تیره اطراف آن را بالا می کشد.
  4. از اندازه هاله اطراف نوک سینه را می کاهد.

عوارض بعد ازعمل

به طور کلی این عمل نیز مانند تمام اعمال جراحی دیگر می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

  •  عوارضی که می ‌توانند در تمام اعمال جراحی به وجد آید مثل عفونت محل زخم، عوارض بیهوشی و خونریزی و… که جزو شاخص ‌ترین مثال‌ ها درباره این موضوع  می باشد. اگر چه این عوارض در عمل جراحی پروتز سینه بسیار نادر است؛ اما به‌ هر حال احتمال خیلی کمی از وقوع وجود دارد.
  • عوارض اختصاصی در این عمل، ایجاد عفونت پروتزمی باشد. این عارضه به ویژه با درمان‌ های پیشگیرانه آنتی‌ بیوتیکی بسیار نادر است و احتمال به وجود آمدن آن،خیلی کم است. عارضه دیگر ایجاد کپسول دور پروتز می باشد. گاهی سیستم دفاعی بدن فرد در دراز مدت، پروتز را به عنوان یک جسم خارجی در نظر می گیرد و به آن حمله می ‌کند. در این حالت کپسولی دور پروتز ایجاد شده و التهاب آن باعث کشش و کوچک شدن فضا و سفتی و تغییر شکل سینه خواهد شد.

آیا امکان شیردهی و حاملگی برای زنانی که پروتز سینه دارند وجود دارد؟

پروتز سینه هیچ مانعی  برای شیردهی ایجاد نمی‌ کند و فرد می تواند  شیر کافی تولید کند.حاملگی برای فردی که پروتز سینه دارد هیچ مانعی ندارد و مانند تمام افراد عادی بافت‌ های سینه در طی بارداری بزرگ شده و پوست نیز کشیده شده و بعد از حاملگی و پایان شیردهی بافت سینه کوچک و جمع می شود. نمی توان پیش ‌بینی کرد که این‌ تغییرات به چه میزان رخ خواهد داد ولی حجم پروتز سینه طی بارداری و شیردهی به همان اندازه باقی می ماند.

کاربرد پروتز‌ها برای خانم‌هایی که به دلیل بیماری سرطان سینه قسمتی یا تمام بافت سینه خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر سرطان سینه، بیماری‌هایی وجود دارد که به طور مادرزادی یک طرف قفسه سینه رشد خوبی نداشته و فرد دچار نوعی عدم تقارن در دو طرف بدنش خواهد شد. در این مواقع باید بازسازی انجام شود. برای این کار سینه را کمی پاکسازی می کنیم، یعنی بافت‌های اضافه را برداشته و پروتز را قرار می دهیم ، اما مشکل این است که اگر پروتز تنها گذاشته شود زیر پوست نازک بدن براحتی لمس می شود به همین دلیل از راه دیگری که تزریق چربی است برای ترمیمم استفاده می‌کنیم تا سینه طبیعی‌ تردیده شود.

چربی از قسمتی از شکم گرفته می‌شود که از نظر جنس شباهت بیشتری به بافت سینه دارد. چربی به ناحیه سینه تزریق شده و بعد از این که ضخامت مشخصی به دست آورد، پروتز را زیر آن جای می‌دهیم ولی راه خیلی بهتر این است که چربی از ناحیه تحتانی شکم بخصوص در خانمی که زایمان هم داشته گرفته و از طریق تزریق به سینه انتقال یابد. ممکن است این چربی‌ها به‌ تنهایی بتواند حجم کافی تولید کند  اگر نتوانیم این کار راانجام دهیم، مجبور به استفاده ازز سیلیکون هستیم.

نکات مهم بعد از عمل

  1.  هر چه سریعتر بعد از عمل شروع به راه رفتن کنید زیرا باعث کاهش تورم وکم کردن احتمال تشکیل لخته در پاهایتان خواهد شد.
  2. مرتب استراحت کنید و داروهای ضد دردتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  3.  با مایعات شروع کرده و در صورت تحمل رژیم معمول  کم نمک را آغاز نمایید.
  4.  با مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزیجات تازه و در صورت لزوم استفاده از ملین ها برای جلوگیری از یبوست و کارکرد مختل روده ها ثانوی به بی حرکتی و از بین بردن اثرات بیهوشی
  5. مصرف آناناس تازه برای تسریع در جذب کبودی و تورم بعد از عمل بدلیل غنی بودن آن ازماده بروملین و ویتامین ث
  6. محدود کردن مصرف نمک برای حداقل ۲ هفته به منظور کاهش تورم و احتمال تجمع مایع
  7. پرهیز از مصرف سیگار والکل برای حداقل ۴ هفته بعد از عمل پروتز سینه، بخصوص در همراهی با داروهای مسکن خواب آور
  8. پرهیز از مصرف آسپیرین و داروهای مشابه مگر با هماهنگی با پزشک
  9. در چند روز اول معمولا درد در ناحیه برش جراحی و فشار در روی قفسه سینه تان احساس می کنید .معمولا این مسایل قابل تحمل هستند ، ولی بر اساس توصیه های پزشک تان از داروهای مسکن استفاده نمایید.
  10. ممکن است بخواهید داروهایی بدون تجویز و نسخه پزشک برای تسکین درد مصرف کنید اما باید مطمئن باشید که جزو داروهایی است که جراح پلاستیک تان مصرف آن ها را برای شما   بی خطر بداند.
  11. بعد از دو روز معمولا” اجازه حمام کردن دارید، ولی باز هم باید  جراح تان تایید کند.
  12. توصیه می شود که در چند روز اول پس از عمل پروتز سینه ،روزانه حداقل ۳ بار راه بروید تا خطر ایجاد لخته خون را کاهش یابد.
  13. به احتمال زیاد شما بعد از یک هفته به کارتان برمی گردید ، مگر کار شما به جا به جا کردن اجسام سنگین ،خم شدن زیاد و فعالیت های کششی شدید نیاز داشته باشد.
  14.  ممکن است احساس کنید آماده از سرگیری فعالیت ای اجتماعی تان هستید ولی بهتر است شکیبایی به خرج دهید.
  15. برای ۱ تا۲ هفته بعد از عمل و یا تا زمانیکه داروهای مسکن خواب آور مصرف می کنید، رانندگی نکنید.

 

نگرانی های بعد از عمل

  •  بعد از عمل جراحی بزرگ کردن سینه تا حدی درد وجود دارد؛ ولی در هر فرد با فرد دیگری تفاوت دارد و البته بستگی به محل قرارگیری پروتز هم دارد، مکان قرار دادن پروتز سینه در پشت ماهیچه سینه ‌ای همراه با درد بیشتری می باشد، چرا که باید مقداری از ماهیچه بریده شود تا فضایی برای گذاشتن پروتز سینه ایجاد شود.
  • معمولا در ۵ روز اول بعد از عمل، نیاز به مُسکن برای کم کردن درد از سوی پزشک تجویزخواهد شد.
  • بعد از عمل، سینه‌ ها تا حدودی ورم می کند و این حالت معمولا ۲ تا ۳ هفته بعد از بین می‌ رود. گاهی ممکن است ورم دو سینه با هم متفاوت باشد. این حالت کاملا عادی است و به مرور زمان برطرف خواهد شد.
  • بعد از عمل، مساله ‌ای که برخی افراد را دچار نگرانی می شود، ‌این است که می گویند سینه خیلی در بالا قرار گرفته که این حالت نیز عادی می باشد. در طی ۲ ماه بعد از عمل پروتز در اثر جاذبه زمین جای خود را پیدا می کند و به پایین آمده و حالت طبیعی پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است که یک طرف سریع‌ تر از طرف دیگر پایین بیاید که این مشکل نیز به مرور زمان از بین می رود.
  • تغییر احساس در نوک سینه و خود سینه نیز موقتی می باشد. بعضی بیماران کاملا حس سینه ‌‌شان را از دست خواهند داد. برخی فقط کمی کاهش در حس سینه داشته و بعضی افزایش حس دارند. در بیشتر موارد بزودی این مشکل برطرف خواهد شد.
  • دوره کامل بهبودی و درمان گاهی تا ۱۸ ماه زمان می برد.